Adres siedziby firmy

Strona główna » Adres siedziby firmy

Dla niektórych firm, zwłaszcza tych założonych dość dawno, adres siedziby firmy jest bardzo ważny. Pokazuje z jakiej miejscowości pochodzi firma, gdzie (i czy?) ma swoje oddziały, czy znajduje się w centrum czy na obrzeżach, a może poza dużym miastem. Na podstawie adresu można też stwierdzić czy siedziba firmy mieści się w biurowcu, oddzielnym budynku czy może jest zarejestrowana na mieszkanie prywatne. Siedziba może się bowiem mieścić albo w lokalu czy też budynku stanowiącym własność firmy, jak i w wynajmowanym. Zwłaszcza dla firm działających długo na rynku adres siedziby jest wyznacznikiem nie tylko prestiżu, ale i pokazuje czy mamy do czynienia z "poważną" firmą, czy z tzw. "firmą krzak". Ale czy tak jest w rzeczywistości? Czy siedziba ma takie znaczenie?

Moim zdaniem wszystko zależy od branży. Na sprawę warto także popatrzeć z praktycznego punktu widzenia ponoszonych kosztów i potrzeb. Bo koszty utrzymania biura też są istotne. Wiele firm, zwłaszcza firm produkcyjnych, woli mieć swoje fabryki poza miastem, ponieważ są tam niższe ogólnie pojęte koszty utrzymania. Część z nich decyduje się na umieszczenie siedziby w tych fabrykach, a część wynajmuje (częściej) lub kupuje (rzadziej) biuro w centrum dużego miasta. Firmy usługowe często posiadają swoją siedzibę w miejscach wykonywania głównej działalności.

Od wielu już lat rozwijają się usługi internetowe. Dla takich firm przeważnie nie ma znaczenia, gdzie się znajduje ich siedziba (chyba, że posiadają np. serwery, którymi administrują), gdyż świadczą usługi zdalnie. To zmienia sposób patrzenia na pracę i pracowników, którzy często również mogą wykonywać pracę z własnego miejsca zmieszkania. Dla takich firm nie ma większego znaczenia prestiżowa siedziba w centrum, ponieważ i tak niewielu klientów chce do niej zajrzeć, a generuje niemałe koszty. Wynajmują zatem lub kupują lokale na obrzeżach miast. Czasem, ze względu na pierwszą omawianą grupę przedsiębiorców - tych starszych - korzystają z usług wirtualnych biur oferujących choćby adres siedziby firmy. Oni wiedzą, na podstawie wieloletniego doświadczenia, że jest to adres wyłącznie korespondencyjny, żaden klient pod niego nie pojedzie. Nie wpłynie on ani na jakość pracy ani na nic innego poza lepszym samopoczuciem kontrahentów :) Więc dlaczego by z niego w takich przypadkach nie skorzystać?

Można by powiedzieć, że to tworzy fikcję. I owszem, ale z biznesowego punktu widzenia nieszkodliwą, więc czemu nie?